BOG: Bevægelse – en grundbog

Bevægelse – en grundbogs formidlingsmæssige kvaliteter er blevet styrket med korte forklarende kapitelintroduktioner, centrale nøgleord og refleksionsspørgsmål til alle kapitler. Kapitlernes eksempler og cases knytter tekstens indhold til praktisk eller klinisk arbejde med bevægelse.

I denne 3. udgave er bogens kapitler opdateret med ny viden og aktuelle temaer. Der er desuden tilføjet to helt nye kapitler, som fokuserer på dels bevægelse i relation til mental sundhed, dels bevægelighedstræning og udspænding. Sammen med Anne-Merete Kissow har jeg skrevet kapitlet om bevægelse og mental sundhed.

Målgruppen er primært studerende inden for sundhedsfag og idræt, men bogen vil også være relevant for andre, som arbejder professionelt med menneskelig bevægelse eller har interesse for emnet.

Bevægelse er centralt for forståelse af alt liv, og alle mennesker har erfaring med bevægelse, men alligevel er begrebet svært at indkredse. Derfor giver denne bog en systematisk gennemgang af forskellige aspekter af bevægelse med det formål at gøre begrebet håndterbart og anvendeligt for terapeuter og andre faggrupper, der arbejder med bevægelsesudfoldelse.

Bogens struktur er inspireret af ICF-modellen og omhandler både de konkrete kropslige muligheder og begrænsninger for bevægelse såvel som et helhedsorienteret perspektiv med opmærksomhed på borgerens perspektiv og behov.

Link til bogen finder du her: https://www.universitypress.dk/shop/naar-kroppen-koncentrerer-3975p.html

Bogen er delt op i 4 dele.

Del 1 præsenterer hovedresultaterne fra forskningsprojektet omhandlende børn med ADHD og skydeidræt. Denne del er anvendelig i forhold til praksisudvikling indenfor krop, koncentration og kropsforankret læring. Teorier omhandlende fænomenologi, kropsfænomenologi og kropsforankret læring (embodiment) bliver præsenteret i dette afsnit, da det grundlæggende er den videnskabsteoretiske forståelse, der ligger bag forskningsprojektets samlede analyser og resultater. 

Del 2 giver baggrundsviden ift. forskningsprojektets målgruppe – nemlig børn med diagnosen ADHD, samt børn med ADHD-lignende symptomer – hvilket vil sige symptomer som uopmærksomhed, hyperaktivitet og impulsivitet. Denne del giver også indblik i hvad litteraturen og forskningen leverer af viden indenfor diagnosen ADHD, samt fysisk aktivitet, mindfulness og pædagogiske tilgange til børn med ADHD. Del 2 afsluttes med refleksioner omhandlende børn med ADHD, baseret på forskningsprojektets resultater, samt den videnskabelige erkendelsesproces, der er opnået igennem forskningsprojektet.

Del 3 giver indsigt i selve aktiviteten: Skydeidræt. Denne del beskriver hvad der sker når børn er til skydning i skytteforeningerne i skoletiden (kaldet FOKUS-skydning) og den beskriver hvilke elementer, der indgår i skydeidrætten. Derudover giver dette afsnit et historisk oprids af skydning som idrætsgren i skytteforeninger – som er den første foreningsidræt, der blev etableret i Danmark.

Del 4 handler om vejen frem til forskningsresultaterne, om den metodologiske tilgang og den videnskabelige erkendelsesproces. Denne del giver et dybere indblik i den videnskabelige praksis, der danner baggrund for de forskningsresultater, bogen tager afsæt i. Derudover præsenteres de tre videnskabelige artikler, som knytter sig til forskningsprojektet, ligesom at forskningsprojektets mixed methods design og metodiske fremgangsmåde diskuteres.

Bogen afsluttes med en sidste runde, hvor børnene får lov at tale. Med et kropsfænomenologisk perspektiv gives eksempler på ”når kroppen koncentrerer sig”. Et feltnotat baseret på et interview med Alfred, som var én af de medvirkende drenge i forskningsprojektet, er et godt eksempel på dette.

Alle dele og kapitler kan læses uafhængigt af hinanden, alt efter hvilken interessetilgang du har – men bogen kan også læses som én samlet fortælling.

Exit mobile version